Fleksjob giver nye muligheder
En ansættelse i fleksjob kan være din virksomheds mulighed for at fastholde en rutineret medarbejder, der har fået nedsat arbejdsevnen. Eller der kan være tale om, at ansætte en ny medarbejder i en stilling, hvor kravene matcher med ansøgerens kompetencer og arbejdsevne.
Når en medarbejder er ansat i et fleksjob, vil virksomheden modtage et tilskud fra kommunen, der på den måde betaler for nedsættelsen af arbejdsevnen, mens din virksomhed betaler løn for det arbejde, som bliver udført. Tilskuddet kan normalt udgøre halvdelen eller 2/3 af lønnen efter nærmere bestemmelser.
Fleksjob skal godkendes
Det er en forudsætning, at medarbejderen har fået prøvet og afklaret arbejdsevnen og er blevet godkendt til et fleksjob. Fleksjob er til personer under 65 år med varig og væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension.
Det er kommunen - eller en privat aktør som f.eks. Ramsdal - der skal godkende fleksjobbet. Men det er din virksomhed, der aftaler løn, løntillæg og arbejdsvilkår med den enkelte medarbejder. Virksomheden kan få dækket ekstraudgifter til f.eks. særlige værktøjer og arbejdsredskaber, ændring af arbejdspladsen og specielle hjælpemidler. Den ansatte kan i særlige situationer have behov for en personlig assistent, som din virksomhed vil kunne ansætte (offentligt økonomisk støttet) i op til 20 timer om ugen.
Vil du gerne have yderligere uddybning og oplysninger om mulighederne ved ansættelse i fleksjob?